Trabzon'un Kurtuluşu
Trabzon'un Kurtuluşu
Trabzon'un Kurtuluşu 24.02.1918

Kurtuluş Savaşı'nda Trabzon'a Yönelik Ermeni-Rum Tehdidi
Abdullah Saydam
ATATÜRK ARAŞTIRMA MERKEZİ DERGİSİ, Sayı 17, Cilt: VI, Mart 1990
Birinci Dünya Savaşı sonrasında Osmanlı Devleti’nin yenilgiyi kabul etmek zorunda kalması ve Mondros Ateşkes Antlaşması’nı imzalaması, bütün Türkiye’yi olduğu gibi Trabzon vilâyetini de endişeye sevk etmişti. Zira şimdiki Doğu Karadeniz Bölgesinin tek vilâyeti olan Trabzon üzerinde yoğun bir Ermeni-Rum tehdidi vardı.

Birinci Dünya Savaşı’nda açıkça kendisini gösteren bu tehdit, mütareke döneminin buhranlı ortamında emperyalist politikaların emellerini gerçekleştirme vasıtası haline getirildi. Trabzon’un jeopolitik konumu dolayısıyla, öteden beri güdülen amaçların gerçekleştirilmesi zamanının geldiği kanaati yaygındı.

 
 Trabzon’un mahfuz bir koya sahip oluşu ve hinterlandı ile, biraz dolambaçlı da olsa, bağlantı sağlanabilen özelliği yüzünden ilkçağlardan beri devletlerarası rekabete sahne olduğu bilinmektedir1. Osmanlı yönetiminin teslimiyeti bu rekabeti daha da artırdı. İki yıl süren Rus işgali, halkı ekonomik, sosyal ve kültürel bakımdan zayıflatmıştı. İşgal yıllarında evler, işyerleri, bağ ve bahçeler tahrip olmuş; ihtiyaç maddeleri kolay kolay temin edilemiyordu2. Bütün bu olumsuzlukları İngiliz, Fransız, Amerikan konsolos ve misyonerlerinin desteğindeki Rum-Ermeni çetelerinin saldırıları daha da ağırlaştırdı. Üstelik yerel yöneticiler gelişmeleri kayıtsızlıkla karşılıyor, hatta kolaylıklar gösteriyorlardı3.
Trabzon’un düşman tehdidi altında kalmasının yanında, vilâyetin bazı hususiyetleri, burayı Kurtuluş Savaşı boyunca ön plâna çıkardı. Bu olağanüstü görünümün sebepleri şunlardı : Bölge tarıma az elverişli, orta verimlilikte topraklara sahip olup hayvancılık ilkel durumdaydı. Bundan dolayı şehrin güçlü ve köklü Müslüman-Türk eşrafı, iç ve dış ticarete yönelmişti. Ticaret ortamından dolayı eşraf kesimi politik gelişmeleri yakından takip ediyor, çocuklarını okutuyor, basın-yayın çalışmalarına katılıyordu4. Rus işgali de bölgeye büyük zarar vermiş ve halkın esaret hayatını öğrenmesine, gerektiğinde tepki göstermesine yol açacak birikime sahip olmasına sebep olmuştu. Bölgede önemli miktarda olan Rum-Ermeni nüfusu, İtilâf Devletlerinin teşvik ve tahrikleriyle çeteciliğe başlamış, Türkler ise kendilerini koruyabilmek için meşru mazeret elde etmişlerdi. Aynı zamanla Türk dış ticaretinin yalnız Trabzon limanına inhisar etmesi, ülkenin tek düzenli kuvveti olan XV. Kolordu ile irtibat kurulacak en sağlıklı yolun Trabzon oluşu, Rusya’dan gelebilecek yardımların sadece buradan nakledilebilmesi, mücadeleye taraf olan kuvvetlerin Trabzon üzerinde hassasiyetle durmalarına neden olmuştu. Üstelik Bolşevik İhtilâli’nin prensipleri ya da İttihatçılar da ancak Trabzon üzerinden Anadolu’ya girebilirlerdi. İşte bütün bunlardan ötürü Trabzon vilâyeti, Kurtuluş Savaşı süresince Mustafa Kemal Paşa ve yakın silâh arkadaşlarının dikkatle izledikleri bir yer durumundaydı5.

Ancak biz konuyu, sadece Rum-Ermeni tehditleri ile ilgili olduğu ölçüde inceleyeceğiz.

TRABZON’DAKİ PONTUSÇU FAALİYETLER

Kuruluşundan itibaren Türkler aleyhine genişleyen Yunan emperyalizmi, yani Megalo-İdea, Trabzon’u da kapsamaktaydı. Rumlar, Yunan tarihçi ve devlet adamı Panayotis Pipinellis’in dediği gibi, “kendilerini Bizans İmparatorluğu’nu yeniden canlandırma hayaline kaptırdılar”6. Bu yıllarda Rumlar Türklere nispetle ekonomik güce sahip, dış dünya ile temas imkânı fazla, ihtiraslı ve fırsatçı olduklarından, bölgenin gelişme vasıtalarını ellerinde toplamışlardı. Sanayi ve ticaret odalarında, belediye meclislerinde daha etkin idiler. Bu güç, çok geçmeden siyasal istekleri de ortaya çıkardı7. Herkes Yunanistan’ın çekirdeğini oluşturduğu müstakbel Bizans İmparatorluğu’nun savaşçısı olarak kendisini görüyordu. Venizelos’un siyasal ihtirasına uygun düşen bu ihtilâlci fikirler, kısa zamanda ülke geneline yayılmıştı8.

Pontusçu Hareketin Doğuşu ve Gelişmesi

Pontusçu hareketinin fikir olarak ortaya çıkışı,Yunan bağımsızlık savaşının yapıldığı yıllara dayanır. O tarihlerde, Klemantos adlı bir Rum papazı, Karadeniz kıyılarında eski Yunanlığı canlandırmak için ilk teşkilâtlanmayı İnebolu’da, Manastır denilen bir tepede kurmuştu9. Cemiyetin üyeleri arasında zenginlerin ve aydınların bulunmasına rağmen örgütlenmeyi kilise ve din adamları yürütmekteydi. Bu yüzden Patrikhane, metro-polithane, kilise ve okul olan her yere Pontus hareketi kolayca girdi10.

Ayrıca yabancı okullarda da Rum gençlerinin gizli cemiyetler kurdukları ve okul yöneticileri ile öğretmenlerinin onları destekledikleri görülmektedir. Nitekim ilk Pontus Cemiyeti, 1904 yılında Merzifon’daki Amerikan Koleji’ndeki Rum öğrenciler tarafından kurulmuştu”. Hızla genişlemeye başlayan Pontus Cemiyeti’nin kurmayı tasavvur ettiği cumhuriyetin sınırları; bastırılan bir haritaya göre, merkezi Trabzon veya Samsun olmak üzere Batum’dan İnebolu’nun batısına kadar Karadeniz kıyılarıyla bugünkü Kastamonu, Çankırı, Yozgat, Sivas, Tokat, Amasya, Gümüşhane ile kısmen Erzincan illerini kapsamaktaydı12 . Bilhassa başkent konusunda Trabzon ve Samsun metropolitleri arasında çekişme vardı. Her biri kendi şehrinin başkent olması gerektiğinde ısrar ediyordu.

Birinci Dünya Savaşı’nda Trabzon’un Rus işgaline uğraması, Pontuçuların ümitlerini artırdı. Onlar artık bir devlet kurabileceklerine inanmaktaydılar. Bunda Trabzon’daki mahalli yönetimin Rumların eline geçmesi de rol oynadı. Rusların müsamahası ile Pontusçular örgütlenmeyi yaygınlaştırdılar, Pontus hareketine katılmayanlara ise şiddetli saldırılar yapılarak gözleri yıldırıldı. Rusların desteğine karşılık Rumlar da savaş boyunca cephe gerisindeki Türk köylerine saldırmak, askerî ulaşım ve haberleşmeyi engellemek, Rusya lehine casusluk yapmak gibi eylemlerde bulundular13. Rusların Osmanlı topraklarını boşaltması ile bir süre illegal hale dönüşen Pontusçu hareket, mütareke ile yeniden propaganda ve teşkilâtlanma çalışmalarına hız verdi. Yurt içinde ve yurt dışında yoğun bir kampanya başlatıldı. Giresun’un eski belediye başkanlarından Kaptan Yor-gi’nin oğlu olup Marsilya’da ticaret yapmakta olan Konstantin Konstantinidis, kapsamlı bir çalışma başlatmıştı. Kasım 1918’de Marsilya’da, kendi başkanlığında topladığı Pontus Kongresinden sonra İtilâf Devletlerine ve Rus Hariciye Komiseri Troçki’ye müracaat ederek, Pontus Cumhuriyetinin kurulabilmesi için gerekli yardım ve desteği istedi14. Konstantinidis, Avrupa kamuoyunu etkileyebilmek için, eskiden beri yapıldığı gibi, Hıristiyanların Türk saldırısına karşı savunmasız olduğunu ileri sürmekteydi. Nitekim 15 Kasım 1919’da Paris Konferansı’na verdiği muhtırada bu iddialarını tekrarladıl5.

Pontus meselesini Avrupa’ya mal edebilmek için Rum-Yunan propaganda örgütleri oldukça yoğun bir çalışma içerisine girmişlerdi. Osmanlı Devleti’nin Avrupa’dan tecrit edilmesi, Rum iddialarının gerçek olarak kabullenilmesi sonucunu doğurmaktaydı. Bu konuda yeterli ekonomik ve fikrî güce sahip bulunan Rumlar; kitap, dergi, gazete, harita, kartpostal bastırmak, geziler, eğlenceler düzenlemek suretiyle halkı etkilemekteydiler16. Trabzon konusundaki ihtilâflarına rağmen, Türkler aleyhindeki propaganda çalışmalarında Rumlar ile Ermeniler arasında sıkı bir bağlantı vardı. Propaganda için her yola başvurulmaktaydı. Bu yüzden Paris Kon-feransı’nda Amerikan heyetinin coğrafya uzmanı olarak bulunan İsaiah Bowman; “Broşürler, belgeler, istatistikler ve iddialar yeterli olmayınca, ortaya bir sürü renkli harita ve istatistikler geliyordu” demektedir”. Böylece tek taraflı olarak şartlandırılan Batı kamuoyu, Türkiye’de Rumlara yönelik amansız bir katliamın olduğunu zannediyor, Yunanistan Büyükelçiliğinin verdiği her bilgi doğru kabul ediliyordu18. Aynı zamanda Doğu Karadeniz Bölgesi, Pontus olarak anılıyor ve Türkiye’ye gönderilen mektuplarda adresler bu şekilde yazılıyordu19.

Yurt içindeki Pontusçuların faaliyetleri ise, daha ziyade Wilson Prensipleri’nden faydalanmak maksadıyla bölgenin nüfusunu kendi lehlerine olarak artırmak şeklindeydi. Bunun için bir taraftan Türkler, katliam ve tehcir yoluyla yok edilirken, diğer taraftan da Rusya’dan göçmenler getirilip buraya yerleştiriliyordu. Patrikhane ve Metropolithanelerin organize ettiği bu faaliyetleri İtilâf Devletleri de desteklemekteydi. Nitekim Türk düşmanı olan Trabzon’daki Fransız temsilcisi Lepissier, adem-i merkeziyet fikrinin bölgede yayılmasına çalışıyor, bu amaçla Trabzon ve Havalisi Adem-i Merkeziyet Cemiyeti’ni destekliyordu. Güdülen maksat, Trabzon’u önce Osmanlı Devleti’ne bağlı özerk bir bölge haline getirmek, sonra da bağımsızlığını sağlamaktı. Böylece adem-i merkeziyet fikri Rumlar arasında da epeyce taraftar topladı, hatta fikrî ayrılıklara sebep oldu20. Öte yandan Amerikan Konsolosluğu ve Amerika’nın Yakındoğu Yardım Teşkilâtı, Rum göçmenlerine yardım konusunda oldukça faal idiler21.

Rumlar davalarına destek bulabilmek için en çok bölgenin demografik yapısı üzerinde duruyorlardı. Yayınlanan çeşitli eserlerde Trabzon nüfusu hakkında yanlış bilgiler vermek suretiyle Hıristiyan kamuoyunu kendi taraflarına çekmek istiyorlardı. Türklerin bölgede azınlıkta olduğu ısrarla ileri sürülüyordu22. Halbuki Birinci Dünya Savaşı’nda bir kısım Türklerin batı illerine göç etmelerine rağmen 1919-1920 yıllarında Türkler yine çoğunlukta idiler. Bu sıralarda 60 bin Hıristiyan’a karşılık (Ermeniler de dahil) Trabzon merkezinde 317 bin, Giresun’da da 10 bin Hıristiyan’a karşılık 190 bin Müslüman vardı23.

Nüfus dezavantajını gidermek üzere göçleri örgütlemek için kurulan Rum Muhacirin Cemiyeti-Kordus24, yoğun bir çalışma içerisine girmişti. Nitekim bu amaçla 1 Kasım-27 Aralık 1918 tarihleri arasında İstanbul’dan Anadolu’ya yapılan dokuz vapur seferinden beşi Trabzon’a yapılmıştı. Bu iki aylık dönemde çoğunluğu Trabzon’a olmak üzere 62.343, ocak ayında ise 66.000 göçmen getirtilip yerleştirilmişti25. Bu göçmenler arasında çok sayıda asker, çeteci, casus da bulunmaktaydı. Hatta aralarında, Pontus Devleti kurulduktan sonra geri dönmek kaydıyla geçici olarak gelenler dahi vardı26.

Türk hükümet yetkililerinin, işgaller sebebiyle içine düştükleri şaşkınlıktan faydalanan Pontusçular, Ruslardan aldıkları silahlardan başka27, Ateşkes Anlaşması gereğince limanlara serbestçe giriş yapabilen Yunan gemilerinin taşıdıkları silâh ve malzemeyi de kolayca alabilmekteydiler. Yunan Kızılhaç görevlisi diye gönderilenlerin çoğu subay, ilaç ve sıhhî malzeme diye gönderilenler de, Türklere karşı kullanılacak silâh ve cephaneler idi. Böylece gelişme fırsatı bulan Pontusçuların sayısı, başlangıçta 6-7 bin iken 1920 yılı başlarında 25 bin civarına ulaşmıştı. Bunlar sürekli olarak saldırılar düzenleyip hükümetin Ege’deki gelişmelere müdahale etmesini önlemek ve Trabzon Bölgesine İtilâf Devletlerinin asker çıkarmasını sağlamak istiyorlar28. Trabzon’daki çete sayısı fazla olmamakla birlikte en tehlikelileri Köroğlu ve Eftalidis çeteleriydi29.

23 Ekim 1919’da İstanbul’da toplanan Birinci Pontus Kongresi’nde Doğu Trakya ve Pontus için merkez olarak İstanbul seçilmişti. Ancak Venizelos, İstanbul’un merkez yapılmasını erken bularak sonraya erteledi ve şimdilik Pontus Devleti için çalışılması yolunda Patrikhaneye gizli emir verdi. Aynı zamanda İstanbul’daki Yunan gizli polis şefi Albay Zimbrakakis, Pontus’taki askerî teşkilâtlanmayı tamamlamak üzere Trabzon’a gönderildi. Zimbrakakis’e Kızılhaç görevlisi Doktor Kanmanis yardım ediyordu. Çalışmalar sonucunda 18 Aralık 1919’da Batum’da Sarraf Yuvani-dis Efendi’nin başkanlığında Pontus Rum Hükûmeti’nin kurulduğu ilân edildi. Bundan bir gün sonra da Gümüşhane’de Rum İttihad-ı Millî Cemiyeti kuruldu. Noel gecesinde ve Yunan bağımsızlığının yıl dönümünde ise her tarafta âyin, şenlik ve Türklere saldırılarda bulunuldu30.

Pontusçular silâhlı hareketin yanı sıra propagandaya büyük önem vermekteydiler. Nitekim 4 Mart 1919’da İstanbul’da, “Trabzon’da bir Rum Cemiyeti kurmak için çalışacağını” resmen ilân eden Pontus gazetesi çıkarılmaya başlandı. Trabzon’da Epohi, Farosianadolis, Batum’da da Elefte-ria Pontus gazeteleri de aynı amaçla yayınlanmaktaydı31.

Diplomatik Çabalar ve Rum-Ermeni Pazarlığı

İhtiraslı olduğu kadar zeki bir insan olan Venizelos memurlarına ve din adamlarına Pontus için çalışmaları yolunda talimatlar verirken, 2 Kasım 1918’de Lloyd George’a verdiği memorandumda, yalnızca Küçük Asya’nın batısıyla ilgilendiğini ifade edip Pontus meselesini zamana bırakmıştı32. Zira Venizelos, öncelikle Yunanistan’a yakın olan sahaları istemeyi daha mantıklı bulmaktaydı. Ancak Venizelos’un bu tavrı Pontusçuların tepkilerine yol açtı. Bundan dolayı Karadeniz Rumlarını temsil ettiğini iddia eden muhtelif gruplar sık sık Avrupa’nın başkentlerine giderek diplomatik teşebbüslerde bulundular. Halbuki Venizelos da, Yunanistan’a bağlanmasa bile, bağımsız bir Pontus Devleti’nin kurulmasına taraftar idi. Fakat zaten 7 Şubat 1919 tarihinde İngiltere tarafından hazırlanan memorandumda, Giresun-Sivas-Mersin hattının doğusu Ermenistan’a verilmekteydi. Aynı şekilde Amerikan ve Fransız temsilcilerinin düşüncesi de “Trabzon’un Ermenistan’a bırakılması” şeklinde idi33.

Buna rağmen Pontusçular diplomatik çalışmalardan vazgeçmediler. Fener Patrikhanesi, Pontus davasını yüzüstü bırakan Venizelos’u şiddetle tenkit etti. Tam bu sırada, 26 Şubat 1919’da Ermeni delegesi Aharoni-yan’ın Paris Konferansı’nda “Trabzon’un Ermenilere verilmesi konusunda Venizelos ile anlaşmanın sağlandığını” açıklaması, Pontusçuları harekete geçirdi. Paris’te Pontus Millî Birliği Başkanı Socrate Oeconomos, iki gün sonraki Temps gazetesinde çıkan demecinde Yunan Başbakanı’na itiraz etti. Bütün bunlara karşılık Venizelos, tavrını değiştirmedi34. Bunun üzerine Fener Patrikhanesi, içlerinde Trabzon Metropoliti Hrisantos’un da bulunduğu Patrik Vekili Dorotios başkanlığındaki bir heyeti Avrupa’ya gönderdi. Heyet, 28 Nisan 1919’da Paris’e vardı ve Hrisantos, 2 Mayıs’ta “Trabzon Metropoliti ve Gayr-i Müstahlis Rumların Murahhası” sıfatıyla imzaladığı bir muhtırayı konferansa sundu. Muhtırada, Trabzon Rus işgaline düşeceği zaman Vali Cemal Azmi Bey’in idareyi kendilerine devrettiğini belirten Hrisantos, böylece Türklerin de bölgenin Rumlara ait olduğunu kabul ettiğini, bu sırada kurulan Rum yönetiminin bütün İtilâf Devletlerince muhatap kabul edildiğini ve Rumların en müşkül zamanda asayişi sağlayabildiklerini bildirdi35.

Pontus’un bağımsızlığı veya hiç olmazsa özerkliğini temin etmek üzere sekiz ay Avrupa’da kalan Hrisantos, konferansın Yunan işleri sorumlusu Jules Cambon ve onun tavsiyesiyle Wilson, Clemenceau ve İngiltere heyetinden Harold Nicholson ile görüştü. Ancak umduğu desteği bulamadı. Bunun üzerine Amerikalı General Harbord ile görüşen Hrisantos, askerî yardım vaat ederken, Amerikan Heyeti’nden Coster Britton’u ise, Pontus’un Ermenistan’a verilmesi halinde Türklerle birleşip karşı koymakla tehdit etti. Fakat bütün bunlar sonuç vermeyince Pontusçular, bağımsızlıktan vazgeçerek İsviçre’deki kantonlar gibi bir statü dahilinde olmak şartıyla Ermenistan’a bağlanabileceklerini ilân ettiler36. Ancak yine de bağımsızlıktan ümidini kesmeyen, Ermenilerle birleşmeyi “ehven-i şer” sayan Rumların faaliyetleri hiç durmadı. Hatta Türk yetkililerin kendilerini engellememesi için Pontus davasından vazgeçildiği açıklanırken, çete saldırıları sürmekteydi. Paris’ten Trabzon’a dönen Hrisantos, “Trabzon’da bir Ermeni idaresi kurulamayacağını, Türkler ile Rumların çıkarlarının birlikte yaşamakta olduğunu” açıklamasına rağmen, Faik Ahmet Bey’in 11 Aralık igıg’da İstikbal gazetesinde çıkan yazısında belirttiği “Türkler ile Rumlar, Ermenilere karşı birlikte hareket etsinler” yolundaki teklife cevap vermedi37.

Bu gelişmeler karşısında Pontusçular, Ermeniler ile pazarlığa başladılar. Bu maksatla Hrisantos, 14 Kasım 1919’da Batum’a ve daha sonra da Tiflis ile Erivan’a giderek Ermenilerle temaslarda bulundu. Hrisantos ve Kateniotis’in Ermeni temsilciler Hatissian ve Terminassian ile yaptıkları pazarlık görüşmelerinde, tarafların istekleri çok farklı olduğundan önemli bir sonuç alınamadı. Rumlar, iki eşit federasyonun oluşturacağı bir konfederasyon kurulmasını isterlerken, Ermeniler, Rumların bir federe devlet olarak Ermenistan’a katılabileceğini bildirdiler. Böylece bu konuda bir anlaşma sağlanamadı. Yalnız Türk milliyetçileri ile Bolşeviklerin bölgeye sızmasını önlemek üzere bir ittifak anlaşması imzalandı ve buraya asker gönderilmesi için İtilâf Devletlerine başvurulması konusunda anlaşma imzalandı38. Bu tür görüşmeler ve işbirliği İstanbul’daki Ermeni ve Rum Patrikleri tarafından da sürdürülmekteydi39.

Yapılan girişimlerden olumlu netice alamayan Hrisantos, Türklere “adem-i merkeziyetçi bir yönetim kurulması” taraftan olduğunu çeşitli vesilelerle açıklamaya başladı. Aynı zamanda mümkün olduğu kadar büyük bir parçanın Ermenistan’a katılmasına gayret etmekteydi. Böylece bağımsızlık ve özerklik sağlanamayınca, Ermenistan’a bağlanmanın daha avantajlı olacağı kanaatine varıldı. Ancak bölge Rumlarının bir kısmının buna karşı olduğu görülmektedir40.

Nihayet 1920 yılı sonbaharında, Türklerin Ermenileri bozguna uğratması ve Gümrü Antlaşması’nın imzalanması üzerine, Venizelos aradığı fırsatı bulduğuna inanarak, Lloyd George’a gönderdiği yazıda “İstanbul’un işgal edilmesi ve Karadeniz’de Rus ve İslâm emperyalizmine karşı bir Pontus Devleti kurulmasını” teklif etti41.

Pontusçulara Karşı Alınan Tedbirler

Kısmen İstanbul, ama özellikle Ankara Hükümeti Pontusçu faaliyetlere karşı son derece dikkatli davrandı. Rumların silâhlanmalarına karşı İstanbul Hükûmeti’nce bazı tedbirler alınmaya başlandı. Silâh, cephane ve üniformanın memlekete sokulması yasaklandı, şüpheli kimselerin sınır dışı edilmesi ilgililere tebliğ edildi42. Ayrıca başarılı ve şöhretli bir kumandan olan Mustafa Kemal Paşa, geniş yetkilerle, bölgeye gönderildi. Başka bazı sebeplerin de bulunmasına rağmen önce Kâzım Karabekir Paşa’nın, ardından da Mustafa Kemal Paşa’nın Doğu Anadolu’ya gönderilmesi memleket açısından oldukça faydalı sonuçlar doğurdu. Her iki komutan Pon-tusçuların çalışmalarını dikkatle takip ettiler. Mustafa Kemal Paşa, Samsun’a çıktıktan hemen sonra Pontus meselesinin gerçek boyutlarını açıklayan telgrafları peş peşe Sadarete bildirdi. Bu telgraflarda, Karadeniz bölgesindeki asayişsizliğin sorumlusunun Ermeni-Rum çeteleri olduğu, Türklerin kendilerini savunduklarını bildirdi. Meselâ 22 Mayıs 1919 tarihli telgrafta, “...şayet Rumlar, Müslümanları rahatsız eden siyasî emellerden vazgeçerlerse, bu takdirde İslâm çetelerinin ortadan kalkacağını” ifade etti43.

Mustafa Kemal Paşa, Heyet-i Temsiliye’nin başına geçtikten sonra da Rumların faaliyetlerini dikkatle izledi ve zaman zaman ilgilileri uyardı44.

Doğudaki askerî başarının elde edildiği sırada, İtilâf Devletlerinin yetkilileri arasında Pontusçuluk lehine bir hava doğmuştu. Fakat Venizelos’un büyük bir heyacanla beklediği bu durumun ortaya çıktığı sırada, Yunanistan’da siyasî durum karıştı. Venizelos seçimi kaybetti ve Kral Konstantin ülkesine geri döndü45. Öte yandan Türk Hükümeti de bu fırsatı değerlendirebilecek güçte değildi. Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin otoritesi henüz tam anlamıyla ülke çapında yerleşebilmiş olmadığından Pontusçuların faaliyetleri bir süre daha devam etti.

Nihayet Türk Hükümeti, Pontus hareketini askerî tedbirlerle yok etmek üzere 9 Aralık 1920 tarihinde Merkez Ordusunu teşkil etti. 12 Haziran 1921 tarihinde Karadeniz bölgesi savaş sahası ilân edildi ve buradaki Rumların, güvenlik sebebiyle iç bölgelere sürgün edilmeleri 16 Haziran 1921 tarihinde kararlaştırıldı. Bu tutumu İtilâf Devletleri protesto ettilerse de, buna önem verilmedi46. Sakarya Savaşı’ndan sonra Pontus çetelerinin temizlenmesi için daha yoğun bir faaliyete girişildi. Kısa zamanda asiler, teslim oldu veya çarpışmalar sonucunda temizlendi. Çetelerin dışında kalan Rumlar ise, 30 Ocak 1923 tarihinde Yunanistan ile yapılan sözleşme gereğince, Yunanistan’a gönderildi. Böylece yabancı tahrik ve teşvikleriyle ortaya çıkarılan Pontus hayali tamamen sona erdirilmiş oldu47

ERMENİLERİN TRABZON ÜZERİNDEKİ EMELLERİ

Mütareke dönemi, Ermenilerin de Türk yurdu üzerindeki emellerinin gerçekleşeceğine inanmalarına neden olmuştu. Bu amaçla Ermeni çeteleri Türk köy ve kasabalarına saldırılarda bulunmaktaydılar. Trabzon da bu tehdidi açıkça yaşamaktaydı. Trabzon’u da kurulacak olan “Büyük Ermenistan”ın sınırları içerisinde tahayyül eden Ermeniler, Batı kamuoyunun kendilerine sağladığı destekten de güç alarak bölgedeki Türk nüfusunu yok etmeye yöneldiler. Halbuki, Hrisantos’un da dediği gibi, bu sırada Ermeniler, Trabzon’da önemsenmeyecek kadar az sayıda idiler. Hele buranın Ermeni olduğunu iddia edecek bir nüfus yoğunluğu kesinlikle yoktu. Nitekim 1914 sayımına göre 1 milyon 122 bin nüfuslu vilâyette Ermenilerin mevcudu 40 bin civarındaydı48. Bu yüzden Ermeniler, diğer teşebbüslerin yanı sıra Türkleri göçe zorlamak ve Trabzon’a Ermeni nüfusu yerleştirmek yoluna gittiler. Nitekim mütarekenin ilk günlerinde çoğu silâhlı olmak üzere buraya 900-1200 Ermeni genci girmişti. Valinin çekingenliği, Amerikan ve İngiliz Konsolosluğunun yardımları Ermenilere rahatça çalışma imkânı sağlıyordu49.

Trabzon üzerinde çatışan Ermeni-Rum istekleri, Venizelos’un burayı Ermenilere terk etmesiyle bir çatışmaya dönüşmedi. Venizelos’a göre Ermenistan, altı Ermeni vilâyetinden başka Rus Ermenistan’ı, Trabzon, Ardahan ve Kilis’i de içine almalı idi50. Bogos Nubar Paşa da, Türkiye Ermenilerinin önderi olduğu iddiasıyla, Şubat 1919’da Paris Konferansı’na sunduğu bir muhtırada, “Ermeni Cumhuriyeti’nin yaşayabilmesi için Karadeniz sahilinde bir limana ihtiyacı olduğunu” belirtti. Bu muhtırada Ermenistan’ın sınırları Hazar Denizi, Akdeniz ve Karadeniz arasında uzayan bir imparatorluk şeklinde tarif edilmekteydi51. Halbuki Ermeniler daha önceleri sadece Van civarında kurulacak bir devlet ile yetineceklerini söylemekteydiler52. Ancak Ermeni istekleri pek çok kesim tarafından aşırı bulunarak tepki ile karşılandı. Le Temps gazetesi 28 Şubat 1919 tarihli başyazısında “Ermeni İmparatorluğu” adı altında bu durumu dile getirdi33. Lloyd George dahi Ermeni isteklerini fazla bulmuş, yalnız yine de Ermeni Devleti kurulması fikrini savunmaya devam etmişti.

Paris Konferansı’nın sürdüğü sıralarda Erivan Parlamentosu, Trabzon’un da içinde bulunduğu yedi Türk vilâyetinin Ermenistan ile birleştiğini ilân etti ve 28 Mayıs 1919 tarihinde Büyük Ermenistan Cumhuriyeti’nin kurulduğunu açıkladı54. Ayrıca Wilson’dan şu isteklerde bulunuldu: 1- Üç buçuk milyonluk bir Ermeni yurdunun tesisi, 2- Karadeniz sahilinde bir limanın ayrılması gerektiği, 3- Diğer yerlerdeki Ermenilerin süratle doğuya nakledilmesi55.

Böylece Ermenilerin yaptıkları yoğun propagandalar ve İtilâf Devletlerinin gerçeği görmek yerine çıkarlarını tercih etmeleri sebebiyle, Osmanlı Devleti ile imzalanan Sevr Antlaşması’na Ermenilerle ilgili şu hususlar konuldu : Madde 88— Türkiye, Ermenistan’ı hür ve bağımsız kabul edecektir. Madde 89— Osmanlı Devleti ile Ermenistan ve diğer müttefik devletler, Erzurum, Trabzon, Van ve Bitlis illerinde Türkiye ile Ermenistan arasındaki hudutların tespitini A.B.D. Başkanı’nın hakemliğine bırakmıştır36. Ayrıca Ermenistan’a Trabzon’dan serbestçe yararlanma hakkı verilecek, ihracat ve ithalatını serbestçe yapabilmeleri için Ermenilere bir serbest liman kiralanacaktır37.

Sevr Antlaşması’nın imzalandığı sıralarda, Ankara Hükümeti, hem Ermenilerin masum halka yaptığı zulüm ve saldırıyı durdurmak, hem de “Elviye-i Selâse”nin Sovyet hâkimiyetine düşme tehlikesine karşı, uzun tereddütlerden sonra askerî harekâta başlama kararı verdi. Kâzım Karabekir Paşa’nın emrindeki Türk birlikleri 28 Eylül 1920 sabahı sınırı geçerek Ermenilerden bölgeyi temizlemeye başladı. Kısa zamanda öngörülen hedefleri ele geçiren Türk birliklerinin zaferi sayesinde 3 Aralık 1920’de imzalanan Gümrü Antlaşması ile Ermeniler Trabzon ve diğer Türk illeri üzerindeki bütün emellerinden vazgeçtiklerini resmen kabul ettiler58.

SONUÇ

Türk yurdunda gözü olan devletlerin tahrik ve teşvikleriyle ortaya çıkan ve bütün XIX. yüzyıl boyunca Osmanlı Devleti’ni meşgul eden azınlık isyanlarının bir parçası olan Pontusçuluk ve Ermenilik hareketleri, memleketin içinde bulunduğu bütün olumsuzluklara rağmen, Mustafa Kemal Paşa ve yakın silâh arkadaşlarının gayretleriyle Türkiye lehine çözümlendi. Mustafa Kemal Paşa’nın, Amerikalı General Harbord’a verdiği 24 Eylül 1919 tarihli muhtırada belirttiği gibi “...topraklarının bütünlüğüne ve bağımsızlığına, aynı zamanda haysiyet ve diğer haklarına karşı yapılan bu hareketlerden müteessir olan Türk milleti, doğrudan doğruya müdahale ederek kuvvetini ve idarî tutumunu göstermek lüzumunu hissettiği” mücadeleyi zaferle sonuçlandırdı.

Bu büyük mücadelenin başlatılmasında ve sürdürülmesinde Trabzon halkı, gerek kurulan milis kuvvetleriyle, gerekse Trabzon Muhafaza-yı Hukuk-u Millîye Cemiyeti’nin çalışmaları ve başta İstikbâl olmak üzere çıkarılan yayın organlarıyla üzerine düşen görevi büyük bir vatanseverlikle yerine getirmiştir. Böylece meydana gelen bazı olumsuzluklara rağmen diğer vilâyetler gibi Trabzon da, “millî birlik ve bütünlük davasında” büyük zafer kazanmıştır. Ermeniler ile Rumlar ise kendi hayallerinin ve hatalarının kurbanı olmaktan kurtulamamışlardır.


1 Bu yüzdendir ki, tarihçi Tacitus, Trabzon’u “elde tutulması mühim bir nokta” olarak tavsif eder. Bkz. M.C. Şehabeddin Tekindağ, “Trabzon”, İ.A,XII/ı, İstanbul,
1974,s.457.
2 Genelkurmay Başkanlığı, Türk İstiklâl Harbi-İdarî Faaliyetler, VII, Ankara, 1975,s.184-186’da ayrıntılı bilgi var.
3 Meselâ 1919 yılında Trabzon Valisi, bir kısım Fransız misyonerinin şehirde okul açmasına izin vermiş ve kendi çocuklarını da bu okula göndermişti. Selahattin Tansel, Mondros’tan Mudanya’ya Kadar, II, Ankara, 1978,3.119-120, 147.
4 Erzurum Kongresi’ne delege olarak katılan Ömer Fevzi (Avukat), Ali Naci (Doktor), İbrahim Hamdi (Mühendis) ile İstikbâl gazetesini çıkaran Faik Ahmet (Avukat), bu eşrafın çocukları idiler.
5 Kâmil Erdeha, Millî Mücadelede Vilâyetler ve Valiler, İstanbul, 1975, s. 175.
6 Salâhi R. Sonyel, Türk Kurtuluş Savaşı ve Dış Politika, I, Ankara, 1973, s.30.
7 Stefanos Yerasimos, “Pontus Meselesi”, Toplum ve Bilim, Sayı 43-44 (Güz 1988-Kış 1989), s. 35.
8 A.g.m., s.35.
9 Pontus Meselesi-Birinci Kısım, Ankara, 1337, S.IO-II. Cemiyetinin kuruluş tarihi Romalıların yıktığı Pontus Krallığının doğuşundan 2190 yıl sonraya rastlamaktadır, Türk istiklâl Harbi-İç Ayaklanmalar, VI, s.282.
10 Yerasimos, A.g.m., s. 35.
111Kolej Müdürü G.E.White, kendisini Osmanlı Devleti’ni yıkmaya yönelik faaliyetlere adamıştı. Bu yüzden Rum, Ermeni ihtilâlcilerini desteklediği gibi Türkiye’de mezhep ayrılığını da körüklemekteydi, Türk İstiklâl Harbi, VI,s.282-283.
112Türk istiklâl Harbi, VI, s.283. İlginçtir ki, eski Pontus Krallığının sınırları Batum’dan Kırım’a uzandığı halde, Pontusçular, Batum’un doğusuna geçmeyi düşünmüyorlardı. Bkz. Ali Güler, İşgal Yıllarında Yunan Gizli Teşkilâtları, Ankara, 1988, s. 54, 154-155.
13 Pontus Meselesi-Birinci Kısım,s. 11-12 ; Yerasimos, A.g.m., s.38-39.
14 Tansel, A.g.e., I,s.100 ; Mahmut Goloğlu, Erzurum Kongresi, Ankara, 1968, s.11 ; Yerasimos, A.g.m.,s.41’de bağımsız bir devlet kurma fikrinin ilk defa, Ekim 1917’de Atina’da toplanan Pontus Kongresi’nde ortaya atıldığını söylemektedir.
15 Bu muhtıranın tam metni için bkz. Ali Karakurt, Fener Patrikhanesinin İçyüzü, İstanbul, 1955, s.66-67. Konstantinidis, 2 Aralık 1918’de İngiltere’ye verdiği raporda da bölge halkının hâlâ Rumca konuştuğunu ileri sürmüştü. Bu rapora göre Arnold J. Toynbee şu derkenarı eklemişti : “Bu muhtırada ileri sürülen istatistik ve hudutlar hayal mahsulüdür.” Bkz. Gotthard Jaeschke, Kurtuluş Savası ile ilgili İngiliz Belgeleri, Çev. Cemal Köprülü, Ankara, 1971, s.56-57. Albay Rawlinson da Rumlara, Kuvay-ı Millîyeden şikayet edeceklerine yaptığı kötülükleri durdurması için Venizelos’a başvurmalarını tavsiye etmişti, A.g.e., s.57- 59; Karabekir, istiklâl Harbimiz, İstanbul, 1988, s. 378.
16 Nurettin Tursan, Yunan Sorunu,İstanbul, 1980,s.137-160.
17 A.g.e., s. 143.
18 Yahya Akyüz, Türk Kurtuluş Savaşı ve Fransız Kamuoyu, Ankara, 1975,s.43. Fransız basını üzerinde Yunan etkisi bir hayli fazlaydı. Le Temps’in yöneticisi Edgar Rah ile, Yunan Büyükelçiliğinin verdiği bilgileri yayınlama konusunda anlaşma yapılmıştı. Ayrıca Clemenceau’nun yakınlarından Andre Tardieu, Rene Fuaux ve Gaston Deschamps’nın dış politika yorumlarında Yunan tezini savunmaları temin edilmişti. Le Temps’in hissedarlarının çoğu da Yunanlıydı, A.g.e, s. 19.
19 M. Reşit Tarakçıoğlu, Trabzon’un Takın Tarihi, Trabzon, 1986, s.32-33.
20 Erzurum Kongresi, s.40-41,137.
21 İstiklal Harbimiz, , s.372 ; Türk İstiklâl Harbi, VI, s.30-31.
22 Karşılaştırma imkânı sağlaması için Trabzon nüfusu ile ilgili muhtelif istatistikleri veriyoruz:

1914 Türk resmî sayımı İslâm 921.000 Rum 161.000
1897 Fransız Sarı Kitap İslâm 806.700 Rum 193.000
1892 Vital Cuinet (Fransız) İslâm 806.700 Rum 193.000
1919 Hrisantos (Trabzon Metropolidi) slâm 836.000 Rum 850.000
1920 Economides (Rum Yazarı) İslâm 116.000 Rum 523.000

Geniş bilgi için bkz. Güler, A.g.e, s.79—80, Erdeha, s. 175.
23 Türk İstiklâl Harbi, VI, s.286.
24 Bu cemiyet hakkında, bkz. E. Zekaî Ökte, “Yunanistan’ın Kurdurduğu Gizli İhtilal Cemiyeti-Kordus”, Belgelerle Türk Tarihi Dergisi (B.T.T.D), sayı 40 (Ocak 1971), s.20-23; Güler, A.g.e., s.62-66.
25 M. Tayyib Gökbilgin, Millî Mücadele Baslarken, I, Ankara, 1959,8.154-155; Güler, A.g.e.,s. 70.
26 Gökbilgin, s. 155.
27 Yerasimos, A.g.e, s.41.
28 Nutuk II, Ankara, 1984, s. 426 ; Damar Arıkoğlu, Hatıralarım, İstanbul, 1961, s. 157. Pontusçuların Türklere yönelik saldırılarının ayrıntılı ve belgeli dökümü için bkz. Pontus Meselesi-İkinci Kısım , s. 1.159. Türk Hükümetince yayınlanan bu eserde Rumların gerçekleştirdiği elli civarındaki eyleme karşılık, Rumların propaganda amacıyla yazdıkları eserde Türklerin yaptıkları ile ilgili somut bir tek örnek yoktur, Yerasimos, A.g.m,s.43
29 Nutuk II, s. 426; Mithat Sertoğlu. “Trabzon Bölgesinde Rum Pontus Cumhuriyeti Kurulması Faaliyetleri”, B,T.T.D., Sayı n (Ağustos, 1968), s.7.
30 Nutuk, II, s. 425; Mahmut Goloğlu, Üçüncü Meşrutiyet, Ankara, 1970, s.17-19; Sertoğlu, A.g.m., s.5; İstiklâl Harbimiz, s. 18.
31 Nutuk II, s. 425 ; İstiklâl Harbimiz,s.372; Gotthard Jaeschke, Türk Kurtuluş Savaşı Kronolojsi, I, İstanbul, 1939, s.32 ; Cumhur Odabaşıoğlu, Doğu Karadeniz Gazete ve Mecmuaları, s. 18.
32 Yerasimos, A.g.m., s.48.
33 A.g.m., s.48-49 ; Sina Aksin, İstanbul Hükümetleri ve Millî Mücadele, İstanbul, 1976, s.241. İtilâf Hükümetlerinin genel tavrı, Trabzon’u Ermenilere vermek yolunda olduğu halde, Trabzon’daki temsilcileri Rumları kışkırtmaya devam etmekteydiler. Meselâ Fransız Konsolosu Lepissier’e göre “Pontus Meselesi resmî bir nitelik kazanmıştı”,Bkz. Yerasimos, A.g.m.,s.44 ; Tarakçıoğlu, A.g.e., s.33.
34 Yerasimos, A.g.m., s.49. Pontusçuların bütün suçlamalarına mukabil Venizelos’un tavrındaki bu ısrarın sebebi, hayalcilikle suçlanmamak ve Kuva-yı Millîye hareketinin sonuçta bir dış müdahaleye yol açacağına inanmasıydı.
35 Muhtıranın tam metni için bkz. Pontus Meselesi-Birinci Kısım-, s.50-54 ; Karabekir, A.g.e., s.27-28.
36 Ercüment Kuran, “Millî Mücadele Esnasında Pontus Rum Devleti Kurma Teşebbüsleri”, Birinci Tarih Boyunca Karadeniz Kongresi, Samsun, 1988, s.79 ; Yücel Özkaya, “Ulusal Bağımsızlık Savaşı Boyunca Yararlı ve Zararlı Dernekler”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, sayı 10, s.27-28; Tursan, A.g.e., s. 152.
37 Kurtuluş Savaşı ile İlgili İngiliz Belgeleri, s.58 ; Üçüncü Meşrutiyet, s. 18.
38Karabekir, A.g.e., s.372 ; Sertoğlu, A.g.e., s.5 ; Güler, A.g.e., s.27-28; Yerasimos, A.g.e.,s. 56.
39 Ayrıntılı bilgi için bk. Osman Koksal, “Mütareke Döneminde Ermeni-Rum Patrikhanelerinin İşbirliği”, Askeri Tarih Bülteni, sayı 24 (Şubat 1988), s. 61-70.
40 Kurtuluş Savaşı ile İlgili İngiliz Belgeleri, s.57 ; Tursan, A.g.e., s. 152.
41 Kurtuluş Savaşı ile İlgili İngiliz Belgeleri, s.90-91 ; Yerasimos, A.g.m., s.59 v.d.
42 Gökbilgin, A.g.e., I, s.61 ; A.g.e., s.76.
43 Atatürk’ün Tamim Telgraf ve Beyannameleri, Derleyen : Nimet Arsan, Ankara, 1964, s.24-25 ; Atatürk ile İlgili Arşiv Belgeleri, Ankara, 1982, s.30-32. Bu iki eserde Mustafa Kemal Paşa’nın konu ile ilgili pek çok telgrafı yer almaktadır.
44 Atatürk’ün Tamim Telgraf ve Beyannameleri, s. 186.
45 Doğu Harekâtı sırasında Türkiye’deki İngiliz yetkilileri, Trabzon’a başlatılacak bir Yunan operasyonunu destekleyeceklerini bildirmişlerdi, Yerasimos, A.g.m., s.62.
46 Ankara Hükümeti ile Avrupa Devletleri arasında yapılan yazışmalar için bkz.Pontus Meselesi-Dördüncü kısım, s. 1 -21.
47 Kuran, A.g. m., s.81.
48 Ermenilerin tam sayısı 37549 Gregoryen, 1.350 Katolik, 1.338 Protestan olmak üzere toplam 40.237 idi. Müslümanların sayısı ise 921.000 Bkz.Esat Uras, Tarihte Ermeniler ve Ermeni Meselesi, İstanbul, 1987, s. 143.
49 Türk İstiklal Harbi, VI, s.31.
50 Harry R. Howard, “Paris-San Remo-Sevr’de Türkiye’yi Yok Etme Plânları”, Trc.M. Yılmaz, B. T. T.D., sayı 35-36, s.39.
51 Sonyel, A.g.e., s.21 ; Uras, A.g.e., s.669.
52 Uras, Aynı yer.
53 A.g.e., s.670-672. Ermenilerin bir anda büyük bir sahayı istemeleri aç gözlülükle suçlanmalarına yol açtı. Üstelik Ermenilerin başında ne Venizelos gibi kurnaz bir diplomat, ne de tarihte bir Ermeni mucizesi vardı. Bu yüzden istekler sempati ile karşılanmadı. Ayrıca bkz.Akyüz, A.g.e., s.83; Sonyel, A.g.e.,s.25.
54 Kurtuluş Savası ile İlgili İngiliz Belgelen, s.41 ; Tansel, II, s.228-229.
55 İhsan Ilgar, “Türk İstiklâl Harbi”, B. T. T.D., sayı 11, s.21.
56 Uras, A.g.e., s.654-655.
57 Üçüncü Meşrutiyet, s.231.
58 Doğu Harekâtı için bkz. Tansel, A.g.e., III, s.231-246 ; Karabekir, A.g.e., s.847-867 ve Gümrü Antlaşması’nın esas maddeleri için bkz.s. 1135-1136.
ATATÜRK ARAŞTIRMA MERKEZİ DERGİSİ, Sayı 17, Cilt: VI, Mart 1990
 

 

 
Trabzon'un kurtuluşu ile ilgili şiir
 
 Yirmi Dört Şubat Destanı(Trabzon'un Kurtuluşu) (Çakmak Ateşi)

Başı dik gözleri şimşek gibi
Gözlüyordu bu günü geçmişten dedem
Nasırlı ellerinde çapası sırtında sepetiyle
Çıplak ayakla çalışıyordu tarlada ninem
Yaylasında dağında taşında
Maçka’sında Of’unda Akçaabat’ında
Dayım halam amcam yengem
Nereden çıkagelmişse düşman
Ninem çapasıyla
Dedem tüfeğiyle
Amcam gençliğiyle
Babam yüreğiyle
Hepsi dişiyle tırnağıyla kanıyla canıyla
24 Şubat destanı yazdılar
Duyun düşmanlar
Bir senede üçyüz altmış beş
24 Şubat var.

(24 Şubat 2003 Trabzon)
(Trabzon'un kurtuluşu)

Mehmet Kuvvet




Trabzon’un Kurtuluşu (24 Şubat)

Zağnos’un burcunda düşman pusuya yattı
Yağmalandı köşe bucak lime lime tarandı
Öyle günler oldu ki! Yer gök ala boyandı
Şehrin dört bir yanını acı bir çığlık sardı …

Kahrolası Ruslar dı canımızdan can alan
Bebeklerin beşiğine savaşı ninni yapan
Rumlar Ermeniler katliamı başlatıp
Karış karış adım adım Trabzon’u kuşatan …

Doğu hududumuzu düşmana sıla yaptık
Nice işkenceye maruz günaha vebal kaldık
Binlerce şehit verdik kanlı yaşla ağladık
Kan içinde bayrağı sinemizde taşıdık…

Nihayet bir son buldu söküldü Bizansın temeli
Kurtuluşa işaretti Türk Milleti’nin azmi
Sürüldü bu diyardan Hristiyan alemi
Dalda dalga yayıldı şanlı Türk’ün zaferi …

İmparator Davıt nasıl çekip gitmesin
İslam kılıcı çekmiş Fatih nasıl korkup ürkmesin
Şüphesiz hiçe sayıp Cenk Yasasını dahi
Kırk gün kırk gece direndi daha da mı dirensin …

Analar ağlamıyor göz pınarları kuru
Onlar şehit anası başları dik onurlu
Gözün arkada kalmasın Ey Şehit Oğlu Şehit
Ruhun Şad olsun! Alnın ak rahat uyu…

Esra Özdemir




Trabzon un Kurtuluşu

Şehitlerin kanıyla yoğrulmuştur bu vatan
Onu ebediyete götürmeye and içtik
Doğuştan gönlümüze konulmuştur bu vatan
Bu vatanın uğruna can vermeye and içtik

Fetheyledi bu millet nice Trabzonları
Fışkırtarak bağrından adsız kahramanları
Tarih altın kalemle yazdı o destanları
Türk’e layık destanlar yaratmaya and içtik

Üç kıtaya yayılan bir devleti kurdunuz
Bazen de tek başına cihanı durdurdunuz
Tarih Türksüz olmazdı diyenler siz oldunuz
Tarih Türksüz yaşamaz! Dedirtmeye and içtik

Bu bayram kutlu olsun ey aziz Trabzonlular
Otuz yedi yıl evvel sizdendi kahramanlar
Kahraman Trabzon’u kanıyla kurtaranlar
Sayenizde yaşadık yaşatmaya and içtik

İsmet Arslan
Anteplice Dil Dersleri
 
=> Fıkralar

=> Anteplice Sözlük

=> Anteplice Beddualar

=> Anteplice Atasözleri Deyimler

=> Antep Tekerlemeleri

=> Gaziantep Manileri

=> Antepoloji Bölümü

=> Antepliyik Demek için

=> Gaziantep Ninnileri
 
 

=> Anteplice Karikatür

=> Anteplice vido

=> Anteplice Dualar

=> Örnek konuşma

=> Anteplice Yeminler

=> Şiirler

=> Gaziantep ağzından derlemeler

=> Gaziantep'li olmak

=> ALLEBENDEN ANILAR
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol